sabinasskafferi

Italienska köttbullar i tomatsås

Publicerad 2010-03-04 16:03:42 i Pasta,

Inspirationen till det här receptet fick jag för någon sommar sen när jag var hemma hos en kompis och hennes pappa gjorde den här maten av överblivna köttbullar.
Jag har provat mig fram med lite olika smaksättningar på mina köttbullar, men den här är min favorit!




Ingredienser tomatsås:

• 1 msk Olivolja
• ½ Gul Lök
• 2 Vitlöksklyftor
• 1 näve Basilika
• 1 näve Oregano
• 3 dl krossade tomater
• 1 msk Vitvinsvinäger
• Socker
• Salt & Svartpeppar



Gör så här
1.
Finhacka lök, vitlök, oregano och basilika.
2. Fräs i olivolja tillsammans med krossade tomater.
3. Tillsätt vinäger och några nypor socker.
4. Låt koka en aning och smaka av med salt och peppar.

Ingredienser köttbullar:
• 500g Nötfärs
• 1,5 torra skivor Vitt Bröd
• 1,5 dl Mjölk
• skalet av 1 Citron
• 2 dl färsk Basilika
• 2 Vitlöksklyftor
• Salt & Svartpeppar

Såhär gör du:
1. Smula sönder brödet ner i en bunke.
2. Blötlägg brödet i mjölken.
3. Riv det yttersta skalet av en 1 citron och finhacka basilikan och vitlök.
4. Blanda nötfärsen med brödsmeten.
5. Avsluta med att smaka av med salt och peppar.
6. Rulla 12 lika stora köttbullar av smeten.
7. Skjut in bullarna i ugnen, 150 C tills dom har fått färg.

8. Stoppa ner köttbullarna i tomatsåsen och låt allting puttra tillsammans tills köttbullarna har fått en fin stekyta.
9. Servera bullarna och såsen med nykokt pasta och lite riven parmesan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela